آنتن فروشی ممنوع!، رقابت نابرابر کنکوری ها در تلویزیون

به گزارش مجله سرگرمی، حجم گسترده و شیوه تبلیغات مؤسسات کنکوری در تلوبزیون، مدتی است که با انتقادها و حواشی زیادی روبرو شده و حتی تذکر معاون سیما مبنی بر کاهش 50 درصدی این تبلیغات و نامه وزیر آموزش و پروش را نیز به دنبال داشته است؛ اما اینکه این تذکرها و نامه ها تا چه اندازه کارساز شده اند، بحث دیگری است.

آنتن فروشی ممنوع!، رقابت نابرابر کنکوری ها در تلویزیون

مدتی است که افزایش حجم تبلیغات موسسات کنکوری و کتاب های یاری آموزشی در تلویزیون با انتقادهای زیادی روبرو شده است. عده ای تبلیغ موسسات یاری آموزشی را در قالب برنامه های آموزشی امری غیراخلاقی می دانند و عده ای هم از بی اعتبار بودن برخی موسساتی که رادیو و تلویزیون آنها را معرفی و تبلیغ می نماید، گله می نمایند.

اما در نهایت تمام انتقادهای مطرح شده درباره حجم و شیوه تبلیغات موسسات یاری آموزشی در تلویزیون، بر سر این موضوع اتحاد دارند که صداوسیما به عنوان رسانه ای که از آن با عنوان ملی یاد می گردد، نباید از اعتماد مخاطبان به منظور تامین منابع مالی خود سوءاستفاد کند.

در ادامه این حواشی، چندی پیش مسوولان آموزش و پرورش از پخش فراوان و متعدد برنامه های کنکوری در شبکه های تلویزیون انتقاد کردند.

سید محمد بطحایی (وزیر آموزش و پروش) هم روز گذشتهبا یادآوری اقدامات اجرا شده در راستای کاهش تبلیغات موسسات کنکوری در تلویزیون،در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت:

چندی پیش نامه ای را به محضر رهبری معظم انقلاب درخصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانه ها نوشتم که مورد لطف و نظر مساعد ایشان نهاده شد و دستورات موثری در این خصوص صادر نمودند. از وزارت ارشاد و برادرم جناب دکتر صالحی خواسته ام تا صدور مجوز برای کتب یاری درسی را منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش نماید.

به برادر عزیزم مهندس رحمانی، وزیر محترم صمت نیز اعلام کردم که از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب یاری درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تامین سایر اقلام گردد. در نامه ای به برادر عزیزم دکتر علی عسگری با استناد به نص صریح قانون خواسته ام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرد.

اما انتقادها به نحوه پخش تبلیغات موسسات کنکوری در تلویزیون، سید مرتضی میرباقری (معاون سیما) را بر آن داشت تا دستور دهد که شبکه های مختلف تلویزیونی مدت زمان این برنامه ها را به نصف کاهش دهند و آگهی های بازرگانی با موضوع برنامه های کنکوری مهم تا 70 درصد کاهش یابد.

با این حال به نظر می رسد که نقدها مطرح و اقدامات اجرا شده، بیشتر در کاهش فراوری برنامه ها در جهت تبلیغ موسسات آموزشی موثر بوده اند تا در میزان پخش آنها؛ این درحالی است که به باور بسیاری از کارشناسان صداوسیما به عنوان رسانه ای ملی باید در شیوه تبلیغات فرهنگی، آموزشی و بهداشتی خود بسیار دقت کند و برای تامین منابع مالی، منافع انسانی مخاطبان را زیر پا نگذارد.

در همین راستا، محمدرضا خوشرو ـ پژوهشگر و کارشناس رسانه ـ در گفت وگویی با خبرنگاران درباره تاثیرات مخرب پخش آگهی های تلویزیونی روی مخاطبان، گفت: یکی از مهمترین منابع تامین مالی رسانه ها تبلیغات بازرگانی است و یکی از معضلات، بحث اقتصاد رسانه است؛ اینکه رسانه ها در میان چالش مسائل مالی و بودجه های محدود و هزینه های فزاینده فراوری و پخش برنامه ها، چطور باید به رسالت و ماموریت و مهمتر از همه حفظ استقلال رسانه، عمل نمایند.

او با تاکید بر اینکه رسانه ها نباید از صاحبان سرمایه متاثر شوند، گفت: آنتن فروشی اصلا زیبنده رسانه حاکمیتی جمهوری اسلامی نیست. به طور کلی تاثیرپذیری رسانه ها از صاحبان سرمایه اتفاق بسیار ناگواری است که از قدیم در جهان مطرح بوده و همچنان نیز ادامه دارد و امروز هم در رسانه حکومتی کشورمان شاهد آن هستیم.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: پخش تبلیغات در صداوسیما در بخش های مختلفی انجام می گیرد. به عنوان مثال یکی بخش آگهی های بازرگانی است که شرکت های تجاری مختلف در این بخش محصولاتشان را معرفی و تبلیغ می نمایند و بخشی هم خارج از این باکس است که شرکت های تجاری در قالب برنامه های تلویزیونی اقدام به تبلیغ می نمایند. در این میان مشکل از آنجایی به وجود می آید که این تبلیغات در برنامه های آموزشی و فرهنگی صداوسیما نیز دیده می شوند.

خوشرو با اشاره به تاثیرات مخرب تبلیغات محصولات یاری آموزشی در برنامه های آموزشی صداوسیما، گفت: اقدام آن دسته از برنامه های آموزشی صداوسیما که حامی آنها شرکت های تجاری فراوری محصولات یاری آموزشی است، اصلا پذیرفتنی نیست. اگر قرار باشد این شرکت های آموزشی در تلویزیون تبلیغ داشته باشند باید حتما در باکس آگهی بازرگانی باشد و نه در برنامه های آموزشی.

او با بیان اینکه برنامه های آموزشی و فرهنگی صداوسیما نباید حامی تجاری داشته باشند، ادامه داد: اگر بخش آموزشی تلویزیون در اختیار شرکت های آموزشی قرار بگیرد، قطعا روی دانش آموزان تاثیر می گذارد. ترغیب دانش آموزان به استفاده از برخی کتاب های یاری آموزشی در برنامه های آموزشی صداوسیما اصلا کار درستی نیست. متاسفانه دانش آموزانی که مخاطب این برنامه ها هستند با مباحثی روبرو می شوند که مجری و کارشناس برنامه آن مباحث را به کتاب های یاری آموزشی شرکت حامی ارجاع می دهد.

این پژوهشگر رسانه اضافه کرد: آنتن تلویزیون تنها منحصر به افراد متمول نیست و این برنامه ها در سراسرکشور و در تمام روستاها قابل رویت است. در این شرایط برخی برنامه های تلویزیون مباحث آموزشی را ناقص مطرح می نمایند و دانش آموزان را برای تکمیل اطلاعات بیشتر به کتاب های آموزشی حامی برنامه ارجاع می دهند و که برخی از اقشار جامعه امکان خرید آنها را ندارند.

خوشرو با بیان اینکه این رویکرد رسانه ملی ترویج بی عدالتی است، گفت: بنابراین رقابت ناعادلانه ای میان مخاطبان این برنامه ها و دانش آموزانی که برای کنکور درس می خوانند، ایجاد می گردد. هر چند که اخیرا برخی مراجع در این زمینه به سازمان صداوسیما تذکر داده اند و معاون سیما نیز دستور داد که این جور تبلیغات باید به 50 درصد کاهش پیدا کند.

این کارشناس رسانه تاکید نمود: وقتی خارج از باکس تبلیغات و در برنامه های تلویزیونی مطلبی به مردم گفته می گردد، مردم دیگر حس تجاری را ندارند و به عنوان پیشنهادی که از سوی آنتن رسانه جمهوری اسلامی پخش می گردد، به آن مطلب نگاه می نمایند. مشکل از آنجایی آغاز می گردد که این تبلیغات از باکس بازرگانی خارج می شوند و به دل برنامه های مختلف می روند و به همین خاطر هم مردم راحت تر به آنها اعتماد می نمایند.

او با بیان اینکه آنتن تلویزیون نباید به این شکل لجام گسیخته فروخته گردد، اعلام کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که مدیران تلویزیونی را با آورده های مالیشان ارزیابی می نمایند. یعنی ممکن است مدیری برنامه های موردپسند مردم نداشته باشد، اما به واسطه اینکه توانسته منابع مالی زیادی تامین بکند مورد تایید مسوولان عالی رسانه ملی نهاده شده است.

مجله ستاره: مجله ستاره: اخبار و حواشی ستاره های سینما، فوتبال و استارتاپ ها

کتاب ارزان: کتاب ارزان: مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9304

به "آنتن فروشی ممنوع!، رقابت نابرابر کنکوری ها در تلویزیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتن فروشی ممنوع!، رقابت نابرابر کنکوری ها در تلویزیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید